måndag 3 september 2007

Hedersrelaterar våld

Igår hade jag den stora förmånen att kompetensutveckla mig inom hedersrelaterat våld. Eftersom jag är tjejgruppsledare för United Sisterts behöver jag denna kunskap.

I stora drag går det ut på att familjen kontrollerar icke önskvärt beteende med våld eller hot om våld. Exempel är unga kvinnors fria val av partner.

Hur gör man för att förhålla sig till något sådant. Som i de flesta fall finns det inga enkla lösningar eller checklistor, utan lösningen finns att finna i varje enskilt fall.

För att göra fenomenet förståbart behöver jag relatera till sådant som ligger mig nära, och för inte så länge sen, i Sverige var arrangerade giftermål en del av att vardagen. Kärlek var inte grundbulten i ett giftermål, utan det handlar om strategier, affärsstrategier.

Det som gäckar mig och mina tankar är att vi i Sverige idag också kontrollerar unga kvinnors rätt till fri sex, kanske inte med våld utan med socialfostring, eller ska vi kalla det ”dåligt rykte”.

Inga kommentarer: