måndag 17 september 2007

Samsyn om kompetens

Tänk att gå en utbildning och få sig till livs en massa underbara kunskaper. Att ha möjlighet att lära och att kunna lära hela livet. Ibland kan det bli intressant när förväntningarna från olika parter krockar. Jag gick denna utbildning/praktiken/projektet för att lära mig detta och detta. Men jag fick lära mig detta och detta istället.

Min 6-åriga son, som just börjat förskoleverksamheten, fick den frågan. ”Vad förväntar du dig att du ska lära dig under din skolgång?” Hans svar är enkelt och beskriver också, att det man inte vet att man inte vet, kan man inte veta att man inte vet. Gustav har endast två önskemål med sin skolgång, och det är att lära sig sy och stå i mål.

Eftersom han är ett barn, och barn har ett öppet sinne, kommer han nog inte bli besviken när han fått lära sig både räkna och skriva.

Inga kommentarer: