torsdag 13 september 2007

Syndabockar i konfliktfyllda organisationer.

När jag läste SDS idag, och fördjupade mig i Länsstyrelsen härva, kunde jag inte låta bli att notera vilket kön de är som offras i sådana ”pikanta” situationer. Givetvis tror jag inte på fullständig oskuld från kvinnan som fick sluta, men i en sån omfattande härva är många inblandade och givetvis påverkar alla, både negativt och positivt.

Hur det nu än är, pekas någon ut som sedan ”offras”. I detta fall var det en, enligt pressen, icke kompetent kvinna. Men hon har en chef som brustit i sina åtagande vad gäller ledarskap om denna kvinna fått förstöra och härja så vilt som det påstås. Hmmmm….

Kanske är det en omöjlighet att avsätta ”högsta hönset” som ofta är en man. Fast å andra sidan fick ”högsta hönset” avgå i simhallsbads härvan, fast i det fallet var det en ”inkompetent” kvinna.

Får mig att tänka på ett uttalande jag hörde häromdagen. ”Vi har prövat det där med kvinnlig chef, men det gör vi inte om, det gick inte så bra.” Konstigt tänkte jag. Av alla manliga chefer jag haft, har endast ett fåtal varit kompetenta i sin ledarroll, men då säger vi inte, ”vi har prövat det där med manlig chef, och det gör vi inte om, det gick inte så bra.”

Kan vara en genusfråga, eller bara ren otur?

Inga kommentarer: