söndag 19 oktober 2008

Små entreprenörer

En helt vanlig söndag i familjen Karlsson, kommer Gustav på att han vill utöka sin likviditet, han vill köpa en ny Pokemonpärm. Han kommer på den briljanta idén att sälja sin böcker (för ednast 10kr, se lapp). Han bestämmer sig för att avlöna sin bror med 5kr för att få stöd och hjälp.

Efter insamling av litteratur och pall samt växelkassa, tvekar Gustav vid dörren. Han tittar på mig och säger - Jag vågar inte gå ut och sälja mina böcker, jag är rädd för att "de stora pojkarn" ska skratta åt mig.

Jag säger till Gustav att han måste övervinna sin rädsla för att genomföra sina ideér och tjäna sina pengar. Han tar mod till sig. Nu är han 85kr rikare (efter löneutbetalninge) och lite stoltare för att han övervunnit sin rädsla. Det var faktiskt ingen som skrattade.

Men jag kunde inte låta bli att fundera på mina egna affärsidéer som jag ibland tvekar kring just för att jag är rädd för att "de stora pojkarna" ska skratta åt mig.

Mina barn lär mig massor och vägleder mig ofta och det aä kompetensutveckling på "hög" nivå.


Inga kommentarer: