fredag 31 oktober 2008

Funderingar kring ledarskap

När jag jobbar möter jag, och samtalar ofta, med nyblivna ledare. Ofta möts jag av en form av förvåning och uppgivenhet.

När man själv jobbar som medarbetare, under någon ledare, tänker man "va skönt att vara chef, de har det så lugnt och han/hon behöver inte jobba och slita som jag". Detta kan vara en motivator, att inta göra så mycket, (samt högre lön) när man själv väljer att jobba som ledare.

Sen upptäcker man att det ingår en hel del utmaningar. Alla gör inte som de blir tillsagda, man måste vara otrevlig och tjata, kontrollera. Man måste få någon att arbeta som har en personlig kris. Man måste ta ansvar för att uppgifterna blir gjorda (utan att göra dem själv). Man är ansvarig för att leverantörer får betalt och att jobben kommer in. Man har ett stort ansvar för att alla förstår sin uppgift. Man måste säga upp folk. Man måste titta förbi individen och se helheten…

Allt detta kan vara mentalt ansträngande och ofta händer det att personer hoppar av ledarjobbet med refrängen " det är helt enkelt inte värt det". Dessutom får man inget gjort. Man måste köpa tårta till Stinas födelsedag (gud förbarme om man glömmer), man måste lyssna på allas funderingar kring hur dåligt andra jobbar. Man måste lägga otroligt mycket kraft och tid på att får medarbetare till att fungera ihop. När dagen är slut, sitter ofta ledaren kvar, och gör det den "egentligen" ska göra.

(Not: i min menings ska inte en ledare göra något operativt, eftersom det inte finns utrymmer för det, utan mest sköta den psykosociala miljön. Givetvis är detta beroende på företagets storlek. Detta brukar oftast benämnas som " en bra chef jobbar inte".)

Det är kul att ha ansvar men det är också betungande att ha ansvar. I vår kultur är det ibland också lite "fult" att ha en ledande position. Man får en hel hoper av "skit" för mycket. Drivkraften för ett ledarskap bör vara att man kan får en grupp att nå ett gemensamt mål och att man har förmåga att plocka fram individers kompetens.

Denna dialog har jag nästan alltid med "nya" ledare och det innebär att jag har massor av jobb att göra. För en bra ledare levererar bra resultat (punkt).

Inga kommentarer: